09126898302
ایران - تهران - تهران - اندیشه - فاز یک - بلوار طالقانی - بین یازدهم و دوازدهم - یدکی میلاد
منو سریع
تفاوت بین ضد یخ روغنی با ضد یخ اسیدی

تفاوت بین ضد یخ روغنی با ضد یخ اسیدی

دسته بندی ها
لوازم مصرفی
زمان مورد نیاز برای مطالعه
2 دقیقه

اولین و ساده ترین راه برای تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی مراجعه به دیتا شیت یا مشاهده بسته بندی آن محصول است. بر روی بسته بندی یا برچسب هر محصول روغنی یا اسیدی بودن آن پیدا است و دیگری نیاز به بررسی دقیق نیست.

راه تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی چیست؟ ضد یخ یکی از نیازهای هر خودرو است و فرقی ندارد که از چه برند و چه نوعی باشد، ضد یخ نباشد، خودرو به مشکل بر می‌خورد. این مایع جادویی از مواد اولیه معدنی تولید می‌شود که نقش بسیار مهمی در عملکرد خودرو، بخصوص موتور دارد که اصلی‌ترین عضو یک ماشین است.

البته قابل ذکر است که ضد یخ های برند های معتبری مثل کاسپین و سمند شیمی دارای مشخصات دقیقی هستند. ولی برند های نامعتبر یا تقلبی را به هیچ وجه نمی توان با اعتماد کامل از آن ها استفاده کرد.ضد یخ یک محصول بی نقص برای جلوگیری انجماد و تبخیر، رسوب و زنگ زدگی قطعات است. برای بهبود عملکرد موتور ماشین از این محصولات که تنوع بسیار هم دارند، استفاده می شود. دومین راه تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی بررسی دقیق آن است. مثلا ضد یخ های روغنی ماهیت روغنی دارند و به طور واضح مشخص است. گاهاً پیش آمده که با گذشت زمان یا یک   محصول تاریخ مصرف گذشته، خاصیتش از بین رفته، رنگ آن تغییر کرده و اسیدی می شود که علاوه بر بی مصرف بودن باعث فرسودگی تجهیزات شما می شود. ضد یخ‌ها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که از آن‌ها می‌توان به قرمز، زرد، سبز، آبی و صورتی اشاره کرد که معمولا کاربردشان یکسان است. ضد یخ‌ها توانایی این را دارند که نقطه انجماد و نقطه جوش را کاهش دهند که از بروز ضررهای زیادی جلوگیری می‌کند. ضد یخ در هر وسیله نقلیه‌ای قابل استفاده است، اما قبل از مصرف باید ببینید که آیا وسیله نقلیه فقط با ضد یخ خاصی محدود نشده باشد.

از کجا بفهمیم ضد یخ روغنی است؟

معمولا در خودروهای داخلی ضد یخ‌های روغنی خواهان بیشتری دارند. این ضد یخ‌ها از مواد پایه معدنی تشکیل می‌شوند و عمر آن‌ها در صورت استفاده متعادل از خودرو به یک سال و نیم می‌رسد. خنک کردن یکی از کاربردهای اصلی این ضد یخ‌ها است که با توجه به آب و هوای کشور ما، در استان‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که قطعات خودرو خنک نشوند، این احتمال وجود دارد که گرما باعث خرابی واشر یا سیلندر شود. با توجه به توضیحات داده شده می‌توان نتیجه گرفت که ضد یخ روغنی در مقایسه با ضد یخ اسیدی محافظت بیشتری را از موتور خودرو ارائه می‌دهد. همچنین ضد یخ اسیدی در طولانی مدت می‌تواند به بدنه و قطعات موتور آسیب برساند.

مزایای ضد یخ روغنی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ضد یخ روغنی بیشتری استفاده را در بین خودروهای داخلی دارد، بنابراین بیایید مزایایی این ضد یخ را بررسی کنیم. اصلی‌ترین مزیت ضد یخ روغنی، خنک کنندگی است که در عملکرد موتور تاثیر مثبت زیادی دارد. ضد یک با خنک کردن قطعات خودرو، سطح کارایی هر قطعه را به طور مجزا افزایش داده و طول عمر هر قطعه را بیشتر می‌کند.

کاربرد ضد یخ‌های روغنی به خنک کردن قطعات خودرو خلاصه نمی‌شود، بلکه برای دستگاه‌ها و صنایع سنگ‌زنی، ضربه‌زن، حفاری با سوراخ های عمیق و برای برش فلزات مانند فولادهای ضد زنگ خاص، سوپر آلیاژها و فلزات ظریف‌تر مانند تیتانیوم استفاده می‌شود. کوچک‌ترین کاربرد این ضد یخ‌ها را می‌توان محافظت در برابر زنگ‌زدگی دانست.

این محصولات از موتور به خوبی محافظت نموده و امکان خوردگی قطعات فلزی با استفاده از نوع روغنی، بسیار پایین تر از نوع ضد یخ اسیدی است. برای جلوگیری از کاهش مقاومت ضد یخ و انجام وظیفه درست در سرما و گرما، همه جوانب را در نظر بگیرید:

  • خرید از مراکز معتبر
  • برند معتبر
  • دارای تاریخ انقضا
  • بسته بندی کاملا پلمپ باشد

در صورتیکه اطلاعات درستی از ضد یخ را در دسترس ندارد و تاریخ انقضا آن هم گذشته باشد، ممکن است ماهیت ضد یخ روغنی از بین رفته باشد و در این زمان تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی بسیار سخت است.

ضد یخ اسیدی چیست؟

ایزوپروپیل، برای اندازه گیری مایعات اتانول و اسید (الکل) استفاده می‌شود که موجب روان شدن حرکت قطعات لاستیکی خواهد شد. زمانی که این ضد یخ در قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاری می‌کند که عایق‌های گرما بدون ایجاد لغزش به کار خود ادامه دهند. ضد یخ‌های اسیدی عمر بیشتری دارند و از استانداردهای بیشتر و سخت‌گیرانه‌ترین عبور می‌کنند تا به مرحله تولید برسند، از این رو کیفیت و ایمنی آن‌ها بسیار بالا بوده و می‌توان آن‌ها را تضمین شده دانست.

معمولا رادیاتورها و موتورها بیشترین نفع را از ضد یخ می‌برند، زیرا سرما و گرما بیشترین آسیب را به آن‌ها می‌زند .از دو ترکیب آلی در فرمولاسیون خود استفاده می‌کنند که اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول هستند که دو نوع ضد یخ روغنی و اسیدی را تولید و در بازار عرضه می‌کنند. این مایع چند رنگ، در هوای گرم تابستان از ایجاد استهلاک در قطعات و بخار شدن آب به دلیل افزایش چشمگیر دما جلوگیری می‌کند. همچنین ضد یخ‌ها در فصول سرد نیز از کاهش دما در قطعات اصلی موتور جلوگیری می‌کنند.

نکات مهم درباره ضد یخ‌ها

فرقی نمی‌کند که ضد یخ روغنی و اسیدی باشد، وجود این مایع برای بهبود شرایط خودرو، لازم است. بنابراین بهتر است که نکات مهم درباره ضد یخ‌ها را بدانید و در انتخاب هر کدام از آن‌ها هوشمندانه عمل کنید. نکات مهم ضد یخ‌ها عبارتند از:

  • اگر از ضد یخ اسیدی استفاده می‌کنید، بهتر است که هر 3 یا 4 نوبت، یک بار از ضد یخ روغنی استفاده کنید، زیرا ضد یخ اسیدی در طولانی مدت باعث خوردگی و از بین رفتن بدنه موتور می‌شود.
  • هرگز ضد یخ‌ها روغنی و اسیدی را با یکدیگر مخلوط نکنید. ترکیب این دو باعث تشکیل ژل در رادیاتور خواهد شد و آسیب به پمپ آب، شلنگ، رادیاتور و دیگر قطعات را در بر دارد.
  • در خریداری ضد یخ دقت زیادی به خرج دهید، زیرا اگر ضد یخی را انتخاب کنید که بی‌کیفیت باشد، هیچ سودی برای خودرو نخواهد داشت که هیچ، بلکه باعث ایجاد خرابی بیشتر در خودرو خواهد شد. بهتر است از ضد یخ‌هایی استفاده کنید که برندهای برجسته‌تری را در بازار دارند.
  • برای اینکه ضد یخ بهترین عملکرد را داشته باشد، بهتر است که آن را هر 1 ماه بررسی کنید و هر 3 تا 5 ماه بسته به مقدار استفاده از خودرو، آن را تعویض کنید. ضد یخ‌ها نیز تاریخ انقضا دارند، بنابراین بعد از مدتی دیگر عملکرد گذشته را نخواهند داشت.

 

 

 

برچسب ها :
انتخاب پشتیبانی

با انتخاب یکی از گذینه ها با ما در ارتباط باشید

پیام به پشتیبانی
گفتگو آنلاین
تماس با ما
خرید فوری
صبرکنید...
1
زمان تحویل :
مبلغ قابل پرداخت : 0
مشاوره فوری
.allHeaderIndex2 .allSearchData ul:nth-child(2){ display: none; }